top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHille Meetsma

καλή μέρα kalí méra



Grieks voor goedemorgen!


Een nieuwe dag hier, de zon schijnt en het is Nowruz Mubarak dat we iedereen uit Arabisch Midden-Oosten toewensen, een gelukkig nieuwjaar. Of het toevallig is dat het met onze eerste lentedag start weet ik niet maar de mensen vanuit het kamp klinken vrolijk.


Deze ochtend een iets langere route genomen vanaf m’n stek naar de wasserette. Ik kwam door het oude stadsdeel Vathy dat nu deel is van Samos city. Mooie nauwe straatjes waar ze toch met motoren en auto’s langsrijden en ik me soms opgejaagd wild voel 😉. De spiegels raken de muren soms net niet zo nauw, een Mercedes komt er niet tussendoor maar kleinere auto’s gebruiken het als racebaan of mogelijk als achtbaan, allemaal kronkels, omhoog en dan weer omlaag en weer een bocht. 🏎


Veel vervallen woningen en gesloten winkels die eerst heel mooi moeten zijn geweest. De crisis en daarmee armoede heeft hier flink huisgehouden, veel mensen zijn vertrokken. Het eiland verdient toeristen die geld uitgeven om het in oude glorie terug te brengen. Uiteraard werken ze er zelf aan mee door (weer) belasting te betalen. Het beste komt dit tot uiting in de horeca en winkels, overal krijg je een kassabon en geen bon krijgen houdt in dat dat je niet hoeft te betalen volgens de Griekse regering.


Ze leren het nog wel die Grieken 😉🙏


11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Het vervolg

De bedoeling was dag ik op Hemelvaartsdag terug zou komen, vandaag dus. Ware het niet dat het Alfacollege (Hoogeveen/Groningen) mij belde om te praten over het project van Samos Volunteers, een te mak

bottom of page