top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHille Meetsma

Kabul—>Lesbos: 4800 kilometer





Mn hele werkleven lang ben ik actief bezig geweest met werk en alles wat erbij hoorde

Meepraten en actief taken benoemen en uitvoeren veranderingen voorstellen

En verder gaan

De taak die ik hier uitvoer is passief

Wachten kijken en soms assisteren

Soms een gesprek voeren

Maar er vooral zijn

Passief

Het gevoel van tijd en agenda raak ik kwijt

Elke dag bijna hetzelfde ritme

Ik doe wat nodig is om mijn dag door te komen

En merk dat ik mij verlies in de tijd

Dit is geen Zen

Integendeel


Ik kan mij langzamerhand goed inleven in de vluchteling

Eerst een actief leven

Overal bij betrokken

Dan de vlucht

Je bent wel actief bezig

Maar ondergaat de handeling passief

Anderen nemen de beslissingen

Achtenveertighonderd kilometer

van Kabul Afghanistan

naar Lesbos

Vijf landen door

Vergelijkbaar met de route van Winsum naar de Noordkaap en terug

Door ruige en onherbergzame gebieden

Ruim een maand onderweg

Minimaal

Startend met hoop en financiële middelen

En uiteindelijk berooid

In een uitzichtloze plek belanden

En wachten

Soms een paar jaar lang


Mensen weten waarvoor ze kiezen

Maar hebben alleen de ervaring nog niet

Maar die komt in alle hevigheid

Er lopen veel mensen rond met trauma’s

Ontstaan voor hun vertrek

Maar zeker ook tijdens hun reis en na aankomst

Uiteraard zien wij dit gebeuren met de mensen die bij ons langskomen

En gaat er ook heel veel goed

Gezinnen die er het beste van maken

Sinds mijn start bij st Bootvluchteling heb ik ruim vijfhonderd mensen in de medische dienst voorbij zien komen en dat is bijna tien procent

van de bevolking van dit kamp

Er zitten mensen tussen die elke dag komen

en ook die ik eenmalig zie

Kleine dingen vaak

Ook zware en heftige soms

Hartverscheurend


Ik ben er letterlijk ziek van geworden

De Moria Flue

Zware verkoudheid

Koortsgevoel en keelpijn

En mijn longen en hoofd vol

Dagenlang


Het lijkt een uitzichtloos gebeuren

Met kleine sprankjes hoop

Een stempel om naar Athene te mogen vertrekken

De volgende stap in het aanvraagtraject

Kan dan als een bevrijding voelen


De tijd dat ik in Griekenland ben is kort

Vergeleken met dat van hen

Ik heb een job to do

Een invulling van mijn dag


Je moet heel erg graag willen

Of moeten vertrekken

Van je geboortegrond

Wil je deze ervaring

Onderdeel laten zijn

Van je bestaan




14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Het vervolg

De bedoeling was dag ik op Hemelvaartsdag terug zou komen, vandaag dus. Ware het niet dat het Alfacollege (Hoogeveen/Groningen) mij belde om te praten over het project van Samos Volunteers, een te mak

bottom of page