top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverHille Meetsma

Een Paasverhaal op z’n Lesbos...?😢

De Islam kent net als het Christendom de persoon van Jezus. Sterker nog, wie als moslim Jezus niet erkent is geen moslim. Jezus is in hun ogen een profeet en ook een zoon van God, Allah, net als jij en ik zonen en dochters zijn van de Allerhoogste. Zo zijn er meer dingen die gelijk zijn of juist heel verschillend.


Het Pasen wordt door de Islam niet zo gevierd als bij het Christendom. Volgens de Koran werd Jezus niet gekruisigd, God stond een zo vreselijke dood niet toe voor zijn profeet. Het leek de mensen alleen maar toe dat Jezus gekruisigd werd.


Zij hebben hem niet gedood en zij hebben hem niet gekruisigd, maar het werd hun gesuggereerd. (Koran 4:157)


Voor dit vers zijn verschillende interpretaties. Volgens sommigen zorgde God ervoor dat het gezicht van die persoon op Jezus leek. Anderen menen dat God het zicht van mensen vervormde zodat zij dachten Jezus te zien terwijl iemand anders gekruisigd werd.


De verbeelding spreekt een grote rol dus in dit geval.


Bijzonder en ook heel mooi, God offert zijn kind niet op omdat hij dat zijn zoon, zijn profeet en verhalenverteller een mooiere dood wenst en een terugkomst op aarde.


Ik bekeer mij niet tot de Islam ondanks de mooie verhalen en het mooie van binnen bij moslims die ik op mijn pad tegenkom. Voor mij is er één Allerhoogste energie die ik God noem en die uit liefde bestaat. Die liefde is er voor en door elk levend wezen.


Die liefde probeer ik ook te vinden voor een jongeman (<18jr) uit een Noord-Afrikaans Moslim land die al vier jaar rondzweeft in Griekenland. Vanuit zijn woonland is hij beland op Lesbos en vandaar verplaatst naar Athene en Thessaloniki waar hij op zeer jonge leeftijd in aanraking kwam met drugs. Omdat hij van de drugs af wilde is hij teruggegaan naar Lesbos maar daar kan de hulp niet krijgen omdat hij niet beschikt over een vervoersmiddel of zijn er op het juiste moment geen goede vertalers aanwezig. Afgelopen week lijkt hij flink in elkaar gemept te zijn, verband om het hoofd, blauw en dik oog en bloed op zijn gezicht. Zelfmutulatie kent hij ook 😢. Hij blijft om aandacht vragen en dat is heel terecht, maar iedereen lijkt hem te hebben opgegeven. Gekruisigd door de situatie en nog geen hoop op een opstanding en nieuw leven. Hartverscheurend!



16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Het vervolg

De bedoeling was dag ik op Hemelvaartsdag terug zou komen, vandaag dus. Ware het niet dat het Alfacollege (Hoogeveen/Groningen) mij belde om te praten over het project van Samos Volunteers, een te mak

bottom of page